RUT-avdraget och städning

RUT står för Rengöring, Underhåll och Tvätt. Att göra avdrag för RUT innebär att du kan få en skattereduktion när du köper hushållsnära tjänster såsom städning, flytt, fönsterputs, arbete i trädgård och barnpassning. Sedan möjligheten till RUT-avdrag infördes sommaren 2007, har det blivit väldigt populärt att ansökan om denna skattereduktion.

Flera branscher förlitar sig numera helt på RUT-avdraget. Inte minst städbranschen med hemstädning har exploderat sedan avdraget kom in i bilden eftersom det gjort det billigare att anlita städhjälp.

Betydelse för städbranschen

Det finns företagsledare i branschen som menar att ett borttagande av avdraget skulle vara en stor risk och att avdraget rentav är avgörande för många städföretags överlevnad. Samtidigt har avdraget också varit bra på samhällsnivå eftersom det motverkar svartjobb men också skapar fler enkla jobb vilket behövs för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden, exempelvis unga och nyanlända.

Hur ansöker du om RUT?

Ansökan görs hos Skatteverket som också handlägger ärendet och checkar av så att de köpta tjänsterna är Service Lösningar som faktiskt faller inom RUT. Du kan få avdrag för upp till 50 000 kr. En fördubbling gjordes 2019, tidigare låg taket på 25 000 kr. Oftast brukar företagen själva fixa med ansökan och dokumenten som behöver skickas in till Skatteverket och i sådant fall brukar avdraget stå med på fakturan. Det är det absolut vanligaste, men när du köper hushållsnära tjänster bör du ändå alltid dubbelkolla att så är fallet. Du kan också få tilllbaka pengar retroaktivt.

Det går att begära omprövning och få tillbaka pengar, säger Pia Blank Thörnroos på Skatteverket.

Det är som sagt hushållsnära tjänster som faller inom RUT. Med hushållsnära innebär att tjänsterna ska utföras i eller i anslutning till din bostad. Ett annat krav är att de utförs av ett företag med F-skattebevis. Tjänsterna i sig är bland annat städning, flyttstädning, flytthjälp, trädgårdsarbete och barnpassning.